|
|
 |
|
Langelinie Pavillonen i
Köbenhavn. |
|
 |
|
1-2 |
Prospektkortalbum.
"Erindring fra Holger og Anna til Dorthea Jensen." |
|
3 |
Parti af
Højbroplads og Amagertorv.
Stemplet i
Skanderborg 23.12.1909. I
perioden 1905-1912 kostede
det 5 øre at sende et kort. |
|
4-5 |
Strandhotellet i Klampenborg. |
|
6 |
Raadhuset i
København er opført 1892-1905, tegnet i
nationalromantisk stil af arkitekten
Martin Nyrop, inspireret af
rådhuset i i
Siena i Italien. |
|
7 |
Udsigt fra
Rundetaarn. |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
 |
|
|
|
1 |
Toldboden i København. Stemplet
i København 07.08.1907.
Nordre Toldbod
blev opført i to
etager i 1868 af
arkitekterne
Vilhelm Dahlerup
og Frederik
Bøttger.
Bygningen blev
forhøjet med to
etager i
1938-39. |
|
2 |
Sct. Clemensbro og
Domkirken i Aarhus.
Stemplet i Aarhus 21.05.1911.
Den elektriske sporvej i Århus blev indviet 7. juni 1904
og kørte for sidste gang den 6. november 1971. Der var 2
linjer, på billedet ses linje 1.
Sporvognen kan ses på
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Linje1 gik fra Marienlundsallé ad Tordenskjoldsgade,
Trøjborgvej, Skovvejen, Østbanetorv, Knudrisgade,
Nørregade, Guldsmedegade, Lille Torv, Store Torv, Sct.
Clemens Bro, Søndergade, Ryesgade, Banegårdsplads, M.P.
Bruunsgade, Skt. Pauls Kirkeplads, Hans Broges Gade til
remisen på Dalgas Avenue.
Linje 2 havde samme rute, men fra Banegårdsplads kørtes
ad Banegårdsgade, Frederiks Allé, De Mezas Vej, Harald
Jensens Plads, Skanderborgvej til Kongsvang. |
|
3 |
Ved Bruunsgades Bro Aarhus. |
|
4 |
Silistria
Aarhus.
Møllehuset ligger mellem en staldlænge (til venstre) og et
bage- og vaskehus. I den ene ende af huset var beboelse
(de store vinduer) og i den anden ende lå mølleværket,
der blev drevet af en jernturbine.
Silistria mølle i Marselisborg skov nedbrændte i 1865, og
det nye møllehus blev indrettet til kornmølle, men i
1910 blev mølledriften indstillet, da vand fra en
oversvømmet eng beskadigede dæmningen og mølleværket.
Efter 1880 fungerede møllen også som traktørsted, og
efter mølledriften ophørte fortsatte den som
sommerrestauration til 1956.
Navnet Silistria er efter en tyrkisk fæstning i det
nuværende Bulgarien. |
|
 |
|
|
|
1 |
Maleri af hundehvalpe i blomstereng. |
|
2 |
Harpespillerske
musicerer
for
poserende
børn i
romantiske
kulisser. |
|
3 |
Grænsen ved Bastrup (Kongeågrænsen). Stemplet i Ikast 07.11.1910. |
|
4 |
Klitparti
Fanø. |
|
 |
|
|
|
1 |
To gode Venner. |
|
2 |
Kasse,
indeholdende
billede
af et
drikkegilde, åbnes
med
hammer
og mejsel. |
|
3 |
Gæst
fraterniserer
med
betjeningen.
Stemplet i Horsens
05.10.1910. |
|
4 |
''Fredsslutning". |
|
5 |
Danmarks Nationaldragter
Kone fra Fyn. |
|
6 |
Klosterkirken i Horsens. Kirken dannede den nordligste fløj i det
franciskanerkloster kloster
eller gråbrødrekloster, der
blev stiftet i 1261, og af
denne ældste kirke er kun
lidt bevaret, der viser, at
kirken har været en
enskibet, senromansk
langhusbygning, der blev
ændret omkring 1400. I
1888-92 blev kirken bygget
om under ledelse af
arkitekterne H.B. Storck og
Hector Estrup, der ønskede
at give kirken det udseende,
man i 1400-tallet havde
tænkt sig, f.eks. fik
hovedskibet og de to
sideskibe særskilt blytækket
tag, og der rejstes en tagrytter, ruderne blev blyindfattet og gulvet
blev belagt med fliser. |
|
 |
|
|
|
1 |
Klosterkirken i Horsens. |
|
2 |
Banegaarden i Horsens. |
|
3 |
Aagade med Toldboden Horsens. |
|
4 |
Arentzens Minde,
Horsens. Stiftelsen
Arentzens Minde på hjørnet Slotsgade/Gasvej er
opført 1895-96 og tegnet af
H.F.J. Estrup (1854-1904). Stiftelsen, med
friboliger for trængende, tidligere selvstændige
håndværkere og deres enker, blev oprettet af
fabrikant Hans Christian Arentzen (1817-1892). |
|
 |
|
|
|
1 |
Hilsen fra Udstillingen i
Horsens
1905.
Tekst på skilt:
"Her er Udstillingskoen
som kan vindes for
1 Krone
Lodsedler
faas på
Udstillingsterassen". |
|
2 |
Hilsen fra Udstillingen i
Horsens 1905.
På den lille bod til venstre står: "Boghandlernes
Kiosk" til højre herfor et telt "Garderobe &
Dametoilet". |
|
3 |
Nørrebro i Horsens. |
|
4 |
Vimmelskaftet med St. Stefanshjemmet Horsens
(børnehjem). |
|
 |
|
|
|
|
Se også
datidens SMS'er
Svend Aages
kærlige hilsener
til Frøken Alexia d'Islin,
klik her |
|
|
|
1 |
Sønderbro i Horsens. |
|
2 |
Møgelkjær Horsens.
Møgelkær Gods' hovedbygning blev opført i 1861 af
Ferdinand Meldahl. I 1945 overtog fængselsvæsnet
Møgelkær.
Den gamle hovedgård Møgelkær kendes tilbage til
1408, og hovedbygningen fra o. 1570 blev revet ned i
1863. Søhelten Otte Rud/Otte Knudsen Rud til
Møgelkær (1520-1565) var en af gårdens ejere. |
|
3 |
Søen i Rathlousdals Have. Rathlousdal er en
herregård beliggende ved Odder. |
|
 |
|
|
|
1 |
Stationen i Hovedgaard.
Hovedgaard var frem til
1970'erne stationsby. Byen ligger 15 km nord for
Horsens. Bygningen med kvisten til venstre i
billedet var gæstgiveri, ved siden af denne ses den ene
af byens to købmandsgårde.
En hovedgård var en større landbrugsejendom hvorunder,
der har hørt bøndergods, og hvor der har været gjort
hoveri. Størstedelen af hovedgårde er opstået før 1660,
men i 1700-tallet oprettedes der også en del
hovedgårde. I almindelig sprogbrug er hovedgårde ofte
det samme som herregårde. På den nuværende Hovedgårdvej
ligger gården Store Hovedgård. |
|
2 |
Østergade i Hovedgaard.
Til højre i billedet
manufaktur "Vett og Wessel Udsalg". Forrest led og
jernbane. I 1923 blev jernbanen udvidet og huset
forrest til venstre blev revet ned, og under jernbanen
blev anlagt en gangtunnel. I forlængelse af Østergade
ligger Store Hovedgårds marker. |
|
3 |
Østergade i Hovedgaard.
Til højre i billedet ses en længe af byens anden
købmandsgård. |
|
4 |
Vestergade i Hovedgaard. |
|
 |
|
|
|
1 |
Hovedgaard Trælasthandel. |
|
2 |
Parti fra Hundslund. |
|
3 |
Søvind
Gjæstgivergaard. |
|
4 |
Søvind
Skole. |
|
 |
|
|
|
1-2 |
Herschindsgave.
En hovedgård ved Gedved mellem Horsens og Århus. Hørte
under slægtshuset Herschendsgave, der oprettedes i 1788
af kammerråd Peder Herschend. |
|
3 |
Ulstrup slot. Hovedgård i Gudenådalen 8 km vest
for Langå sydvest for Randers. Slottet nævnes i
slutningen af 1300-tallet. Det ejedes 1406 af Dronning
Margrete 1., men blev solgt 1579 af Frederik
2. til
Rigsråd Christen Skeel. Den trefløjede hovedbygning blev
opført 1591-1617 og delvis ombygget 1766. Ved hjørnerne
af nord- og sydfløjen ses ottekantede tårne, midt på
østfløjen et porttårn med sandstensfigurer. I havegærdet
sidder en runesten, den såkaldte Grøndalsten eller
Ulstrupstenen. Stenen er berømt for den spådom om
Danmarks fremtid, som den siges at indeholde. Fredet i
1923. I 1951 oprettedes en forlystelsespark. |
|
4 |
Valgmenighedskirken. Odder. |
|
  |
|
|
|
1 |
Fredericia. Torvet. |
|
2 |
Herning set fra Søndre Anlæg. |
|
3 |
Parti fra Hjortekjær ved Lyngby.
|
|
4 |
Slagelse Bjergbygades Park. |
|
 |
|
|
|
1 |
Parti af Lillesø ved
Skanderborg. |
|
2 |
Den jyske Hede. |
|
 |
|
|
 |
|
|
|
1 |
Flyveren Robert Svendsen.
Stemplet i
Horsens den 14.09.1910.
Robert Svendsen, (1884-1934), foretog i 1910 den første flyvning mellem København og Malmö. |
|
2 |
Aëroplanmodel Voisin. |
|
3 |
Friherre C. Cederström. |
|
4 |
Aëroplanmodel Farman.
Flyet
blev konstrueret af den franske flyver Henry
Farman, der uddannede sig til flyver hos brødrene Voisin i
Paris. |
|
 |
|
|
|
1 |
Horsens, Ellehammer
kommer. Borgerne på Søndergade flygter i rædsel.
Den danske opfinder
Jacob Christian Hansen Ellehammer (1871-1946) fik
den 12. september 1906 et fly han selv sad i til at
slippe jorden, da han gennemførte en cirkelflyvning
på 42 meter i en højde af 47 cm - det motoriserede
fly var tøjret til en pæl i centrum af den
cirkelrunde cementbane, der var anlagt til formålet.
Ellehammer var den første europæer der fløj en
maskine tungere end luft. Sensationen fandt sted på
øen Lindholm nord for Lolland i Smålandsfarvandet. |
|
2 |
Flyveren Svendsen i
Horsens. |
|
3 |
Citat fra kortets tekst: "Hermed en Flyvemaskine saa
kan De jo selv probere om den duer til noget. Vi lever
alle sammen i en Flyverus her i Horsens". |
|
 |
 |
 |
|
Flyve-Vise. |
|
Mel. Visen om Josefine |
Jeg synge vil en Vise om Nervø, Svendsen, Cederstrøm,
Det er tre raske Drenge, kan I tro,
Gu' er det saa,
Skønt Nervø var den første, som skulde over Sundet,
Dog Svendsen Flyveturen fra ham to'
Gu' gjor' han saa.
Men med Sverigsturen vil han ej sig nøje,
Det var Meningen en ny han sku' sig ta'e,
Nemlig saad'n en lille Flyvetur til Røje,
Men den flyvetur har han nok brændt a',
Gu har han saa. |
Og nu skal alle flyve, ja selv min gamle Svigermo'r
Har faaet sig en vældig Kraftmotor,
Gu' har hun saa.
Hun flyve vil til Himlen og hilse paa Skankt Peder,
Den kære, rare, gamle Svigermo'r,
Gu' vil hun saa.
Og den tur den under jeg af ganske Hjerte
Svigermo'r, saa kan man da faa Ro og Fred,
Og det skulde heller ej det mindste smerte
Mig, om Svigermama tog sin datter med,
Gu' sku' det ej. |
Min Skræder flyver ogsaa, gid han aldrig mer kom ned,
Han har vist nok min Regning taget med,
Gu' har han saa.
Og Kodemester Brask, som højt i skyen svæver
For mig paa Maanen gerne lande maa,
Gu maa han saa.
Men jeg selv skal nok mig holde pænt paa maatten,
Mens de andre ta'r i luften sig et Trip,
Og det er ej let, naar først de sidder på den,
Højt i skyerne at gi' på Styret slip,
Gu' er det ej. |
Og selv hvert Barn i Vuggen skal have Englevinger paa,
saa de kan flyve op mod Himlens blaa,
Gu' skal de saa.
Og alle søde Pi'er med deres sære Frier,
Skal flyve Maan'skinstur, de vel forstaa,
Gu' ska' de saa.
Der bli'r Mylder, li'saa langt som vi kan øjne,
Men'skene faar Lighed med en stor Sværm Myg,
Naar en Gang vi allesammen bli'r forfløjne.
Og vi sidder ved Motoren stolt og tryg,
Gu' gør vi saa. |
|
|
|
Fly over København. |
|
Alfred Nervø, (1879-1921), var dansk journalist, han fløj i 1910, som den første, over København. |
|
Robert Svendsen, (1884-1934), foretog i
1910 den første flyvning mellem København og Malmö. |
|
Carl Cederström, (1867-1918), svensk friherre og flyver. Deltog sammen med Nervø og Svendsen i forsøgene på at flyve over Sundet. Cederström blev senere direktør for Aëroplanfabrikken i Södertälje. |
|
|
|
|
|